27/2/14

Non-Stop (2014) *

Από τον Ηλία Δημόπουλο


Σκηνοθεσία: Ζομ Κολέ-Σέρα
Πρωταγωνιστούν: Λίαμ Νίσον, Τζουλιάν Μούρ, Λουπίτα Νιόνγκο

106’, 2.35:1


Ο 62χρονος Νίσον, κάπου εκεί στο 2008, έμοιαζε οριστικά να έχει πάρει την θέση που το σημερινό σταρ-σίστεμ επιφυλάσσει για ηθοποιούς άνω των 45, την επιλογή δηλαδή ανάμεσα σε πιο καλλιτεχνικές προτάσεις ή δεύτερους ρόλους σε μεγαλύτερες παραγωγές. Το Taken ήρθε να τον επανεφεύρει σε μια νύχτα σ’ έναν ρόλο που μερικές δεκαετίες πριν θα είχε, για παράδειγμα, ο Τσαρλς Μπρόνσον. Τον ρόλο του μεσήλικα οικογενειάρχη που αναλαμβάνει δράση εξ’ αιτίας της προσβολής της οικογένειάς του. Με άλλα λόγια ο Νίσον ανέλαβε να γεμίσει τον χώρο, που σε κάθε κινηματογραφική εποχή δημιουργείται, του ηλικιωμένου macho Αρσενικού που δεν ανέχεται τον ευνουχισμό (της οικογένειας) και την αδράνεια (της ηλικίας) από μια εποχή και κάποιες συνθήκες που δεν τον λογαριάζουν πια. Έκτοτε οι ρόλοι συρρέουν και το Non-Stop ανήκει σ’ αυτόν τον κανόνα: Του ικανού αρσενικού που εκτοπίζεται από τη ζωή αλλά δεν τα παρατά, το λιοντάρι βρυχάται ακόμα.

Το Non-Stop ξεκινά τίμια σαν αυτό που είναι: Μια διαδοχή του σινεμά του Τόνι Σκοτ, μ’ ένα ‘80ς στυλ απενοχοποιημένα macho μέχρι τα μπούνια, γεμάτο καλοστημένη πόζα, ήρωα που καπνίζει, πίνει κι έχει το βλέμμα των χιλίων μιλίων, ατμόσφαιρα, κακούς-κακούς και καλούς γκρίζους αλλά κάλλιστους. Το ανέκαθεν πρόβλημα αυτών των ταινιών ήταν η δεύτερη και η τρίτη πράξη, της σύγκρουσης και της λύσης. Και το Non-Stop, τίμια ίσως αλλά και εντελώς παρωχημένα – κι εδώ που τα λέμε ο Νίσον είναι ωραίος τύπος αλλά Μπρόνσον (ή Ίστγουντ ή Χάρισον Φορντ) δεν είναι – υπάγεται άφοβα στον κανόνα. Είναι μια κακογραμμένη ταινία, σκηνοθετημένη περφεξιονιστικά αλλά επίπεδα, που αψηφά εκείνα που πραγματικά φτιάχνουν εμάς τους θιασώτες, δηλαδή την ουσιώδη αντιπαράθεση ενός ηθικά ακέραιου ήρωα με τους σχηματικούς ανερμάτιστους κακούς.

Έτσι απομένει ένα μόλις διασκεδαστικό – εξ΄αιτίας της πρώτης μισής ώρας του – camp που παίρνει τον εαυτό του πιο σοβαρά απ’ όσο επιτρέπει όχι η ιδιοσυγκρασία αλλά η κατασκευή του.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου